Bunionette of zwelling aan de kleine teen

Een bunionette is een knobbel aan de buitenkant (zijkant) van de voet. Het lijkt op een hallux valgus maar dan aan de kleine teen. De knobbel is pijnlijk bij het dragen van schoenen. Soms ontstaat er eelt of een slijmbeursontsteking waardoor de knobbel nog groter wordt.

Afhankelijk van de anatomie van de voet onderscheiden we drie types beenderige misvormingen: het kopje is te groot, het 5e middenvoetsbeentje is krom of er is te veel ruimte tussen de middenvoetsbeentjes.

RX opname van een rechter voet met bunionette

Behandeling van bunionette

De behandeling bestaat in de eerste plaats uit een schoenaanpassing. Brede schoenen met een soepele voorvoet geven minder druk op de knobbel. Indien dit onvoldoende helpt is een ingreep aangewezen. Een deel van het knobbeltje wordt weggenomen en het kopje van het 5e middenvoetsbeentje wordt naar binnen verplaatst.

Postoperatieve RX opname met een genezen correctie van het 5de middenvoetsbeentje

Is een operatie pijnlijk?

De ingreep gebeurt onder een ‘POP block’, dit is een loco-regionale verdoving die gedurende 24 uren werkt. Hierdoor is een algemene narcose niet noodzakelijk en blijft de pijn postoperatief goed onder controle. Op vraag van de patient kan een sedatie worden voorzien of werken we met een VR bril. Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u een voorschrift mee voor sterke pijnstillers. Het is thuis van belang hoogstand te respecteren om de zwelling en dus ook pijn te voorkomen.

Voor meer informatie omtrent de loco-regionale verdoving: klik hier

Wat gebeurt er juist na de ingreep?

De ingreep verloopt in dagziekenhuis.

Na de ingreep mag de voet twee weken niet belast worden. Voldoende hoogstand is noodzakelijk om zwelling en pijn te voorkomen. De voet is beschermd met een verband of een klein gipsverband. Dit dient ter plaatse te blijven tot aan de controleraadpleging.

Na de controle tweede week postoperatief wordt stappen toegelaten in een speciale postoperatieve schoen of platte Darco schoen. Deze schoen heeft een stevige zool waardoor de voorvoet bij het afrollen beschermd wordt.

Platte Darco schoen

Na 5 weken wordt een controle foto genomen en kunnen de meeste patiënten weer schoenen beginnen te dragen. De voet kan nog licht gezwollen blijven tot een 3-6 maanden na de ingreep. Lange wandelingen en sporten worden gewoonlijk hervat een drietal maanden na de ingreep.