Blijvende last na een totale knieprothese

Indien een knieprothese faalt en klachten veroorzaakt kan gezocht worden naar de oorzaak. De prothese kan bijvoorbeeld loskomen, niet goed functioneren of verslijten.

Onze kniechirurgen werken problemen met een knieprothese uit op een gestandaardiseerde manier om tot een diagnose te komen. Heringrijpen op een prothese die problemen stelt heeft immers maar zin als de oorzaak van het falen gevonden wordt. Een probleem kan maar opgelost worden als het gekend is.

Een bloedonderzoek, radiografies, een scan, een labo onderzoek van knievocht (bekomen via punctie in steriele omstandigheden) behoren tot de standaard onderzoeken van een pijnlijke totale knieprothese.

Bij een revisie worden de aanwezige prothesecomponenten verwijderd en vervangen door een nieuwe prothese die voorzien is van stelen zodat een stevige verankering in het bot op afstand kan bekomen worden.

Redenen voor faling van een totale knieprothese zijn bijvoorbeeld instabiliteit, stijfheid, loslating, slijtage, …

Hopelijk blijft uw prothese altijd goed, maar een prothese is en blijft een stukje mechaniek. Wij zien onze patiƫnten normaal om de 5 jaar in follow up om eventuele opkomende problemen tijdig te kunnen vaststellen.

Ideaal gezien blijft de knieprothese levenslang functioneren maar bij problemen is een nazicht en verder onderzoek aangewezen. Onze kniechirurgen hebben ervaring in het oppuntstellen en behandelen van gefaalde prothesen. Hoe vaak een prothese kan gereviseerd worden is afhankelijk van veel factoren en wisselt dus van geval tot geval.