Breuk van het sleutelbeen

Een breuk van het sleutelbeen ontstaat meestal door een val of een slag op de schouder. De breuk kan in het midden van het sleutelbeen zijn of aan de uiteinden ter hoogte van de schouder of het borstbeen.

Vaak (30%) zijn er ook andere letsels aanwezig zoals ribbreuken, schouderbreuken, (zelden) zenuwletsels of letsels aan de bloedvaten.

De breukuiteinden kunnen nog tegen elkaar staan, ze kunnen ook verplaatst zijn.

Er is pijn ter hoogte van het sleutelbeen en je kan de schouder moeilijk bewegen, zeker bewegingen boven schouderhoogte doen pijn. De pijn neemt toe als men drukt op het sleutelbeen. Soms is er een duidelijke verplaatsing zichtbaar ter hoogte van het sleutelbeen en soms steek het bot door de huid naar buiten (open breuken).

Diagnose en onderzoeken

De arts kan de diagnose meestal al stellen door een klinisch onderzoek. Aan de hand van een radiografie kan de arts het aantal fragmenten en de graad van de verplaatsing zien.

RX opname van een sleutelbeenfractuur met losliggende fragment

De meeste sleutelbeenbreuken genezen zonder operatieve ingreep.

Onverplaatste breuken of breuken waarbij de fragmenten nog in contact staan met elkaar, genezen meestal zonder operatie. Zelfs als er verplaatsing is, kan de arts proberen om het bot zonder operatie te laten helen, de kans is echter groter dat het bot niet zal helen.

Er is geen speciale gips nodig. Een draagdoek kan gebruikt worden om de pijn te verlichten. Een cijfer-8-erband kan ook helpen. De draagdoek en het verband moet de patiënt enkel dragen om de pijn te verlichten, het zal de breuk niet sneller doen helen. De pijnklachten kunnen dikwijls verholpen worden met pijnstillers.

De breuk is meestal genezen na 6 weken tot 3 maanden. Soms geneest de breuk niet en ontstaat een ‘pseudartrose’. Indien dit pijn doet, zal ook een operatie worden voorgesteld.

Als er een open breuk is of een grote verplaatsing van de botfragmenten of als er een bijkomende breuk is in de schouder, dan zal de arts een operatie voorstellen.

Onder volledige verdoving maakt de chirurg een snede ter hoogte van het sleutelbeen. De breuk wordt op zijn plaats gebracht en gefixeerd met een plaat en schroeven. Na de operatie krijgt de patiënt een draagdoek. De dag na de operatie kan men naar huis.

Tot de breuk genezen is, wordt afgeraden om zware gewichten te heffen.

De breuk geneest meestal na 6 weken tot 3 maanden. Soms geneest de breuk niet en dan ontstaat er een ‘pseudartrose’. In dat geval kan de plaat breken of kunnen de schroeven los komen. Een nieuwe operatie is dan nodig.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, complicaties van de verdoving,… komen slechts zelden voor (1-5%). Na elke schouderoperatie bestaat er een kans op verstijving van de schouder (Frozen shoulder). Dit is meestal tijdelijk. De revalidatie van de schouder na een operatie duurt meestal lang (3 tot 6 maanden)