Artrose van de elleboog

Artrose van de elleboog is slijtage (degeneratie) van het gewrichtskraakbeen. Het gewrichtskraakbeen vormt een laag met bepaalde dikte verschillend van gewricht tot gewricht. Het heeft voornamelijk een glijdende en schokdempende functie.

Slijtage van de artrose kan optreden door verschillende oorzaken:

• Primair: door leeftijd en erfelijke factoren
  • Secundair: posttraumatisch door breuken in het gewricht
  • Postinfectieus: na infectie van het gewricht
  • Reumatisch: door chronische reuma
  • Herhaaldelijke overbelasting door werken met drilboor
  • Osteochondritis dissecans: door afsterven van een stukje bot aan het gewrichtsoppervlak

Door verlies van kraakbeen ontstaat er abnormale wrijving en overbelasting van het onderliggende bot. Hierdoor ontstaat er een ontsteking van het slijmvlies met vochtuitstorting in het gewricht. Losse fragmenten (gewrichtsmuizen) en papegaaibekken (osteofyten) kunnen ontstaan.

Pijn, zwelling en stijfheid vormen de belangrijkste symptomen van artrose. De pijn neemt toe met de belasting of is soms ’s nachts het meest uitgesproken. Verder is stijfheid het meest uitgesproken ’s morgens of bij het begin van beweging na langere rust (startstijfheid).

Diagnose en onderzoeken

Aan de hand van een radiografisch onderzoek, kan de diagnose bevestigd worden. Op de RX is een vernauwde gewrichtsspleet zichtbaar door verlies van kraakbeendikte. Daarnaast kunnen eventueel ook papegaaibekken, botcysten of botreactie (sclerose) zichtbaar zijn.

Zijdelingse RX opname elleboog met artrose

Bij artrose is er kraakbeenverlies in het ellebooggewricht. Dit kraakbeen kan tot nu toe niet meer hersteld worden, noch door medicatie, noch door een operatie. De behandeling is gericht op het verzachten van de symptomen, zoals pijn en verstijfing.

Door midden van pijnstillers en ontstekingsremmers, kan de pijn en verstijving verbeteren. Daarnaast kan ook Bioglucosamines baad brengen. Die zullen het resterende kraakbeen versterken en mogelijk verdere artrose tegengaan.

Andere niet-operatieve mogelijkheden zijn andere andere kinesitherapie om de beweging te verbeteren, een elleboogbrace om de pijn te verzachten en een cortisone inspuiting om de pijn te verbeteren.

In het vroeg stadium van artrose en bij jonge patiënten, kan men een kijkoperatie (arthroscopie) van elleboog uitvoeren. Tijdens een kijkoperatie kan men alle losse stukken kraakbeen en osteofyten rond de elleboog verwijderen. Men kan ook een synovectomie (wegnemen van de binnenzijde van het elleboogkapsel) uitvoeren. Hierdoor zal de pijn en de beweging verbeteren. De verbetering is tijdelijk, maar kan toch verbetering geven voor enkele jaren. Een kijkoperatie van de elleboog wordt onder algemene verdoving uitgevoerd en in dagziekenhuis. Na de operatie mag men onmiddellijk bewegen.

Als de klachten niet verbeteren met de hierboven beschreven middelen, dan komt men in aanmerking voor een elleboogprothese. Deze operatie wordt niet uitgevoerd bij jonge personen. De chirurg neemt tijdens de ingreep het kraakbeen van de elleboog weg en vervangt deze door een kunstgewricht (prothese). De operatie wordt uitgevoerd onder algemene verdoving en een opname van enkele dagen is meestal nodig. De kans op succes na deze ingreep is groot (>90%). Vooral de pijn zal fors verbeteren. De beweging verbetert meestal ook, maar in mindere mate.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, complicatie door de verdoving, … komen slechts zelden voor.  Bij elke operatie rond de elleboog bestaat er steeds een kans op een tijdelijk of soms definitief zenuwletsel (1-5%). Een elleboogprothese zal over verloop van tijd ook verslijten. De gemiddelde levensduur van de prothese is ongeveer 15 jaar. Met een elleboogprothese mag men geen lasten dragen boven 1,5kg.