Artroscopie van de enkel

Een kijkoperatie van een gewricht (artroscopie) gebeurt met een camera en werkinstrumenten(taster, tangetje, schaartje,…) die fijner zijn dan een balpen en die via even fijne huidinsnedes in het gewricht kunnen gebracht worden met dus minimale littekens. Deze fijne huidincisies of ingangspoorten noemt men portals.

Kijkoperaties zijn minder pijnlijk dan de vroegere open operaties maar zeker niet pijnloos gezien met deze fijne techniek belangrijke ook meer ingrijpende gewrichtsoperaties kunnen uitgevoerd worden.

Bij een enkel artroscopie wordt klassiek gebruik gemaakt van twee kleine huidincisies om het enkelgewricht te inspecteren met een endoscopische lens met camera en een tastinstrument. De twee portals worden vooraan en/of achteraan gemaakt afhankelijk waar het letsel gelegen is.

Artroscopie van de enkel

Volgende afwijkingen kunnen aanwezig zijn:

• Slijmvliesontsteking
  • Kraakbeenletsels of artrose
  • Ligament scheuren
  • Impingementletsel: botaanwas van sprongbeen of voorrand scheenbeen, verdikt ligament syndesmose, gelokaliseerde synovitis
  • Gewrichtsmuizen

Impingementletsels liggen vooraan en indien aanwezig wordt het mechanisch conflict opgelost door ruimte te creƫren: botaanwas, gezwollen slijmvlies of verdikte ligamenten of gewrichtskapsel worden verwijderd. Dit kan door middel van een shaver: dit is een apparaat dat bot of weefsel wegneemt door een draaiende freeze die tegelijk zuigt en zodanig beschermd is dat geen beschadiging veroorzaakt wordt in de omgeving van het letsel dat men wil behandelen.

Men dient best 2 krukken te voorzien na de ingreep en de voet voldoende in hoogstand te houden gedurende 2 weken.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, … komen slechts zelden voor (<1%).