Artrose van de heup

Het heupgewricht bestaat uit 2 belangrijke delen:

• De ronde kop van het dijbeen of de heupkop
  • De holle kom van de heup in het bekken of de heupkom

De gewrichtsvlakken zijn bedekt met een laagje kraakbeen zodat ze makkelijker over elkaar glijden. Het heupgewricht wordt door een stevig gewrichtskapsel, spieren en pezen op zijn plaats gehouden.

De meest voorkomende reden om een heupprothese te plaatsen is slijtage (artrose) van het kraakbeen van de heup. Door deze slijtage kan het heupgewricht niet meer soepel bewegen en dit veroorzaakt pijn.

Pijn vanuit het heupgewricht wordt gevoeld in de lies en de bilregio. Vaak is er uitstraling aan de voorzijde, binnen-of buitenzijde van het bovenbeen tot aan de knie. Soms situeren de klachten zich uitsluitend rond de knie.

In de beginfase treedt de pijn af en toe op, later krijgt de pijn een meer blijvend karakter en ontstaat er ook nachtelijke pijn.

Artrose wordt gekenmerkt door startpijn en toenemende pijn bij het belasten van het been. Vochtig en koud weer kunnen de klachten verergeren.

Bewegingsbeperking in de heup wordt gewoonlijk pas ondervonden wanneer het aantrekken van kousen of sokken en het knopen van de schoenen niet meer mogelijk is.

Meestal wordt eerst de niet-chirurgische behandeling van gestart.

Gebruik van een kruk of wandelstok. Een hulpmiddel kan de pijn verlichten. Belangrijk hierbij is dat u de kruk of wandelstok gebruikt aan de andere zijde dan de pijnlijke heup.

Klassieke pijnstillers (paracetamol) of ontstekingsremmers kunnen de pijn verminderen.

Aanpassing van de levensstijl. Gewichtsverlies kan de belasting op het heupgewricht en de pijn van de artrose verminderen. Schokbelastende activiteiten (zwaar werk) en sporten moeten eveneens vermeden worden.

Fietsen is goed voor de gezondheid en gaat meestal gemakkelijker dan wandelen.

Een definitieve oplossing is het plaatsen van een heupprothese. Door het vervangen van het heupgewricht met een prothese, wordt u verlost van de pijn en zal de heup terug soepel bewegen. We zien dat meer dan 90% van de patiƫnten een jaar na de operatie tevreden is over het resultaat.