Artrose van de pols

Artrose van de pols is slijtage (degeneratie) van het gewrichtskraakbeen. Het gewrichtskraakbeen vormt een laag met een bepaalde dikte. Dit verschilt van gewricht tot gewricht. Het heeft voornamelijk een glijdende en schokdempende functie.

Artrose van de pols kan optreden door verschillende oorzaken:

• Primair: door leeftijd en erfelijke factoren
  • Secundair: posttraumatisch
  • Fractuur: door breuken in het gewricht
  • Postinfectieus: na infectie van het gewricht
  • Reumatisch: door chronische reuma

Door verlies van kraakbeen ontstaat er een abnormale wrijving en overbelasting van het onderliggende bot. Hierdoor ontstaat een ontsteking van het slijmvlies met vochtuitstorting in het gewricht, waardoor losse fragmenten (gewrichtsmuizen) en papegaaibekken (osteofyten) kunnen ontstaan.

Pijn, zwelling en stijfheid vormen de belangrijkste symptomen van artrose van de pols. De pijn neemt toe met de belasting. Soms is de pijn ’s nachts het meest uitgesproken. Stijfheid is het meest uitgesproken ’s morgens of bij het begin van beweging na langere rust (startstijfheid).

Diagnose en onderzoeken

Aan de hand van RX en/of echo wordt de diagnose gesteld. De RX toont een vernauwde gewrichtsspleet door verlies van kraakbeendikte en eventuele papagaaibekken, botcysten of botreactie (sclerose). Om een eventuele operatie voor te bereiden, is soms een CT-scan of NMR-scan noodzakelijk.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image.png
RX opname: artrose van de pols

Het genezen van artrose van de pols zelf is heel moeilijk. Het kraakbeen dat versleten is en dus weg is, kunnen we niet meer terugbrengen. De behandeling is gericht op het verhelpen van de symptomen, voornamelijk pijn.

De pijnklachten kunnen dikwijls verholpen worden met pijnstillers en/of inspuitingen met cortisone in de schouder. Door middel van immobilisatie (gips of brace) zal de pols al minder pijn doen. Ook pijnstillers en/of ontstekingsremmers kunnen beterschap geven. Soms wordt een inspuiting met cortisone gegeven. Hiermee kan de pijn verbeteren. Deze pijn ontstaat door langdurige ontsteking (ten gevolge van artrose). Al deze behandelingsmiddelen kunnen tijdelijk beterschap geven.

Er bestaan verschillende operatieve ingrepen voor polsartrose. De arts zal met u de beste behandeling voor uw pols voorstellen. Dit is afhankelijk van de locatie en ernst van de artrose.

Ten eerste is er de mogelijkheid om de pols gedeeltelijk of geheeld vast te zetten.

‘4 corner fusion’ of gedeeltelijke arthrodese van de polsbeentjes
Volledige arthrodese van de pols

Daarnaast is een andere veel gebruikte oplossing om de beenderen die versleten zijn te verwijderen (proximale rij carpectomie).

RX opname na een proximale rij carpectomie

Tot slot bestaan er polsprothesen (zoals dit reeds lang bestaat voor heupen of knieƫn), maar de resultaten zijn teleurstellend en daarom nog in een experimentele fase.

Zoals bij elke operatie zijn er mogelijke complicaties. Infectie, wondprobleem, zenuwletsels,… komen gelukkig zelden voor (<1%). Vooral blijvende pijn, bewegingsbeperking en krachtsverlies kunnen optreden na een operatie voor polsartrose.