Gewrichtsmuizen van de elleboog

Gewrichtsmuizen zijn losse fragmenten bot en/of kraakbeen in het gewricht. Ze kunnen ontstaan door:

• Een trauma van de elleboog: een breuk
  • Artrose of reuma van de elleboog
  • Osteochondritis dissecans: afsterven van een stukje bot bedekt met kraakbeen
  • Synoviale chondromatose: abnormale vorming van (verbenend) kraakbeen door het slijmvlies

De patiĆ«nt heeft blokkages van de elleboog en kan niet volledig strekken. Soms gaat dit gepaard met pijn of zwelling.

Diagnose en onderzoek

Aan de hand van radiografie en/of een CT-scan met inspuiting van contrastvloeistof in het gewricht, kan de arts de diagnose van stellen.

RX opname van elleboog met gewrichtsmuizen

De gewrichtsmuizen gaan meestal niet vanzelf weg. Ze kunnen soms weinig of geen last geven, omdat ze niet altijd hinder of bloccages geven in het ellebooggewricht. Een operatie is dus alleen nodig bij hinderlijke gewrichtsmuizen.

Bij hinderlijke blokkages, kan men de gewrichtsmuizen operatief verwijderen.

De ingreep gebeurt onder algemene verdoving. Via een kijkoperatie (arthroscopie) of via een open operatie kan de chirurg de gewrichtsmuizen verwijderen. Na de operatie mag men onmiddellijk bewegen. De hechtingen kunnen na tweetal weken verwijderd worden. De ingreep kan in dagziekenhuis uitgevoerd worden.

Kijkoperatie waarbij gewrichtsmuizen worden verwijderd

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, … komen slechts zelden voor (<1%). Complicaties die specifiek zijn voor een elleboogoperatie zijn verstijving van de elleboog (1-5%) en een zenuwletsel. Een zenuwletsel komt niet vaak voor (1-5%) en is meestal voorbijgaand.