Ziekte van Osgood-Schlatter

De patellapees loopt van de knieschijf naar het onderbeen. De patellapees is vastgehecht aan de knieschijf en het onderbeen dooreen groeischijf. Aan het einde van de groei sluit deze groeischijf en hecht de pees rechtstreeks aan het bot.

Osgood-Schlatter is een ontsteking ter hoogte van het groeikraakbeen dat de tijdens de groei aanwezig is tussen de tuberositas en het scheenbeen. Deze zone van groeikraakbeen is de zwakke schakel  van het strekapparaat van de knie tijdens de groei en door intensieve inspanning (meestal sporten: voetbal, volleybal, …) kan irritatie ontstaan: het groeikraakbeen is niet opgewassen tegen de opgelegde belasting.

Daarbij komt dat pezen de lengtegroei van het skelet soms niet kunnen volgen en dus relatief korter zijn waardoor de trekkrachten op het groeikraakbeen nog verhogen.

Symptomen zijn pijn tijdens of na het sporten ter hoogte van de knobbel (“tuberositas”) van de het onderbeen waar de patellapees aanhecht.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het klinisch verhaal en klinisch onderzoek. Radiografie toont in sommige gevallen fragmentatie van de botkern van de onderpool. Echografie en NMR(=MRI scan) hebben geen toegevoegde waarde tenzij er twijfel is omtrent de juiste diagnose.

Rust, ijs en ontstekingsremmende gel zullen de ontsteking verhelpen. Kinesitherapie en stretchoefeningen kunnen herval voorkomen. In ernstige gevallen wordt soms een gips aangelegd.