Artrose van de knie

Kraakbeen bekleedt de oppervlakken van beenderen in een gewricht. De functie van kraakbeen bestaat er voornamelijk uit om beweging zonder wrijving mogelijk maken. Twee kraakbeenoppervlakten glijden dan ook over elkaar als ijsblokjes.

Artrose is slijtage van deze kraakbeenlaag en treedt er ook slijtage op van de menisci in de knie. Verlies van de essentiële functie van deze structuren leidt tot overdruk op en slijtage van het bot wat aanleiding geeft tot pijn. Hierbij kan een gewrichtsontsteking optreden met vocht, zwelling en pijn in de knie. Losse fragmenten (gewrichtsmuizen) en aanwassen (osteofyten) kunnen ontstaan.

Artrose van de knie kan optreden door verschillende oorzaken :

• Primaire artrose : spontaan
  • Obesitas
  • Vroegere breuken
  • Scheefstand van benen (asafwijkingen)
  • Sportletsels zoals ligamentletsels of meniscusletsels Reumatoïde aandoeningen

Het kniegewricht heeft drie gewrichtscompartimenten:

• Het binnenste of mediale compartiment
  • Het buitenste of laterale compartiment
  • Het voorste of knieschijfcompartiment

Artrose kan optreden in één of in verschillende van deze compartimenten.

Mechanische belastingsgebonden pijn, zwelling en stijfheid vormen de belangrijkste symptomen van artrose van de knie. Hierdoor ontstaat een verlies aan functie. Je zal bijvoorbeeld minder ver kunnen stappen zonder pijn, je krijgt last bij het doen van trappen of bij simpelweg stil staan. Stijfheid is vaak het meest uitgesproken ’s morgens of bij het begin van beweging na langere rust (startstijfheid).

In het begin treden de klachten af en toe op en wisselen goede en slechte periodes zich af. Later worden de klachten meer en meer continu.

Gevorderde vormen van artrose kunnen ook misvormingen aan de knieën veroorzaken zoals O-benen of X-benen.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van artrose van de knie wordt bevestigd door een radiografie die vernauwing toont van de gewrichtsruimte door verlies van kraakbeen. Andere tekens wijzend op artrose zijn beenderige aanwassen (osteofyten), botcysten of botreactie (sclerose).

Een NMR scan is meestal overbodig.

Pijnstillers, relatieve rust, ijs, hoogstand, met een kruk lopen, een inspuiting met cortisone, inspuiting met kraakbeenondersteunende middelen (hyaluronzuur, PRP, …) zijn allemaal kleine middelen om de klachten te verbeteren. Artrose is nog altijd niet te genezen. Daarom werken deze middelen slechts tijdelijk.

Een knieprothese wordt geplaatst indien de kraakbeenbekleding van de knie “versleten” is. Dit kan gevolg zijn van artrose, reuma, vroegere breuken of ligamentaire letsels, … . Natuurlijk moet deze slijtage ook gepaard gaan met pijn en/of functionele beperking vooraleer de indicatie voor een prothese kan gesteld worden. Voor meer informatie omtrent het plaatsen van een knieprothese: klik hier.