Anterieur enkel impingement

Een anterieur impingement of inklemming van de enkel betekent dat er een mechanische inklemming ontstaat aan de voorzijde van de enkel.

Een beenderige inklemming is een mechanisch conflict tussen de voorrand van het scheenbeen aan de enkel en het sprongbeen. Hierbij heeft de voorrand van het scheenbeen en het sprongbeen een beenderig spoor waardoor inklemming ontstaat bij het heffen van de voet.

Beenderig impingement van de enkel

Bij een weke delen inklemming zijn het kapsel of het slijmvlies gezwollen door chronische ontsteking of door een herstellend ligament.

De oorzaken zijn uiteenlopend. Impingement ontstaat vaak als een gevolg van contactsporten zoals voetbal waarbij ligamentaire letsels kunnen optreden. Herhaaldelijke blessures van het gewrichtskapsel en het kraakbeen geven aanleiding tot de aangroei van beenderige randen.

De pijnklachten lokaliseren zich voornamelijk aan de voorzijde en binnenzijde van de enkel. Er kan een blokkagegevoel ontstaan bij het afrollen en bewegen van de enkel. Soms gaat dit gepaard met lokale zwelling.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose wordt gesteld door een klinisch onderzoek en een radiografie van de enkel.

Vaak zal een MRI of SPECT-CT worden aangevraagd om weke delen of beenderig impingement op te sporen, alsmede bijkomende letsels uit te sluiten.

Niet operatief

Lokale behandelingen met ontstekingswerende gel of ontstekingsremmers kunnen tijdelijk pijnverlichting bieden.

Een cortisone infiltratie in het gewricht kan de ontstekingsreactie verminderen. Dit kan nuttig zijn om de diagnose te bevestigen of om de klachten tijdelijk onder controle te krijgen.

Kinesitherapie zal de stabiliteit en mobiliteit van de enkel te verbeteren.

Door een kijkoperatie of artroscopie van de enkel kunnen de beenderige gewrichtsranden en storende weke weefsels worden weggenomen. Aan de voorzijde van het gewricht worden 2 kleine huidincisies gemaakt waarin een camera en werkinstrumenten worden ingebracht. De ingreep gebeurt dus minimaal invasief waardoor er minder pijn en minder zwelling is dan bij open ingrepen.

Artroscopie van de enkel
Artroscopisch beeld van anterolateraal impingement

Is een operatie pijnlijk?

De ingreep gebeurt onder een ‘POP block’, dit is een loco-regionale verdoving die gedurende 24 uren werkt. Dit wordt vaak gecombineerd met een algemene narcose, maar kan ook zonder. We kunnen evenwel sedatie voorzien op vraag van de patient of werken nu ook met digitale sedatie door middel van de VR bril. Met de loco-regionale verdoving blijft de pijn postoperatief goed onder controle. Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgt u een voorschrift mee voor sterke pijnstillers. Het is thuis van belang hoogstand te respecteren om de zwelling en dus ook pijn te voorkomen.

Voor meer informatie omtrent de loco-regionale verdoving: klik hier.

Wat gebeurt er juist na de ingreep?

De ingreep verloopt in dagziekenhuis.

Na de ingreep dient men 2 krukken te voorzien gedurende 5 – 10 dagen. Voldoende hoogstand is noodzakelijk om zwelling en pijn te voorkomen. De enkel is beschermd met een verband. Dit kan ter plaatse te blijven tot aan de controleraadpleging.

Na de controle tweede week postoperatief wordt kinesitherapie gestart met opbouw gangrevalidatie, mobilisatie oefeningen en krachtoefeningen.

De enkel kan nog licht gezwollen blijven tot een 3-6 maanden na de ingreep. Lange wandelingen en sporten worden gewoonlijk hervat 2-3 maanden na de ingreep.