Peesverkalking in de schouder

De rotator cuff is het geheel van pezen rond de schouder. Zij zorgen voor de beweging van de schouder in verschillende richtingen en stabiliseren de kop van het gewricht op zijn kleine kom. We onderscheiden de volgende pezen:

• Subscapularispees: vooraan gelegen, verantwoordelijk voor draaien naar binnen van de arm
  • Supraspinatuspees: bovenaan gelegen, verantwoordelijk voor zijwaarts en voorwaarts heffen van de arm
  • Infraspinatuspees: achteraan gelegen, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm
  • Teres minorpees: achteraan gelegen, verantwoordelijk voor draaien naar buiten van de arm

Twee andere te vermelden pezen van de schouder die niet tot de rotator cuff behoren zijn het deltoid en de bicepspees.

Een chronische tendinitis is een peesontsteking van een of verschillende van deze pezen, doch meestal de supraspinatuspees. Dergelijke chronische ontsteking kan met kalkneerslag in de pees en/of slijmbeurs gepaard gaan. Soms is er een gecombineerd probleem van inklemming  van de supraspinatus aanwezig bij bepaalde bewegingen.

Er is pijn bij beweging boven schouderhoogte en typisch in rust of ‘s nachts. De pijn is meestal aanwezig in de regio van de deltoidspier vooraan en straalt vaak uit in de bovenarm. Bij een acute opstoot van ontsteking kan de pijn ondraaglijk zijn.

Diagnose en onderzoek

Aan de hand van een klinisch onderzoek en specifieke testen, kan de arts de diagnose stellen. Radiografie kan de verkalking(en) lokaliseren en moet beenderige spoorvorming of arthrose uitsluiten. Echografie bevestigt de verkalking(en) met eventueel vocht in de bursa en pees met zwelling, en moet een peesscheur uitsluiten.

RX opname van een schouder met verkalking in de pees

Niet alle verkalkingen in de schouder geven klachten. De arts kan de verkalking behandelen met kinesitherapie, pijnstillers en ontstekingsremmers. Eventueel kan de arts bijkomend een inspuitingen in de schouder met cortisone geven. Dit kan tijdelijke of definitieve beterschap geven.

Een andere behandelingsmethode is om te proberen om de verkalking te ‘verbrijzelen’ (ESWT).

Als dit niet helpt zal de arts overgaan tot een operatieve behandeling.

Tijdens een kijkoperatie zal de chirurg de verkalking opzoeken en volledig verwijderen. Soms blijven er nog wat restjes kalk aanwezig, die door het lichaam zelf worden verwijderd. De operatie gebeurt onder algemene verdoving in dagziekenhuis. Nadien met de patiënt de arm goed bewegen binnen de pijngrenzen.

Kijkoperatie waarbij de verkalking wordt verwijderd

De revalidatie duurt gemiddeld 6 weken tot 3 maanden.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, … komen slechts zelden voor (<1%).  De belangrijkste verwikkeling na deze behandeling is het ontstaan van een stijve schouder (frozen shoulder) (30%). Dit kan de revalidatie 6 maanden of langer verlengen.